Prima săptămână de școală aduce în sala de clasă ochișori curioși și suflete pline de entuziasm .. după o vară atât de lungă și frumoasă avem ocazia să fim din nou împreună, sperăm că fizic, pentru a continua aventura formării din viața de școlar. Nu putem intra din prima sau a doua zi cu recapitularea și activitățile din programă, avem nevoie de câteva momente de conectare cu grupul și pentru grup.
Astăzi vă prezint 10 idei pe care le puteți aplica în prima săptămână de școală, activități individuale sau activități de grup, pentru a aduce starea de bine, pentru a oferi copiilor timp pentru a se acomoda la școală, pentru a vorbi, pentru a râde și a povesti cu colegii lor.
Materialele gratuite pentru prima săptămână de școală vor putea fi descărcate la finalul postării. Savurați ideile și preluați ceea ce vi se potrivește.
1. Măsurarea cu ață
Eu am adorat să strâng lucrările și proiectele din viața de școlar. Le-am depozitat încă de la grădiniță într-un dulap și le am și acum în boxa blocului părinților mei. Plecând de la bucuria pe care o am când revăd peste ani proiecte făcute de mine ca elev am gândit activitatea de măsurare cu ață.
Am început acum 2 ani prima zi a programului de afterschool cu ea și am măsurat toți copiii cu o ață. Ața respectivă am prins-o ca în fotografie. Peste ani când vor regăsi această activitate și vor deschide ața vor vedea cât de mici au fost ei la momentul respectiv. Va fi o clipă de conștientizare despre cât au putut crește ei într-un interval de timp.
2. Câți ciorapi lungime ai?
Tot acum 2 ani am realizat o activitate de măsurare a copiilor folosind o unitate de măsurare nouă care bineînțeles că i-a distrat pe copii: CIORAPUL. Am ales perechi de ciorapi colorați, i-am întins pe jos și am văzut câți ciorapi lungime are fiecare copil. Am notat pe tabla fiecare măsurătoare și ne-am distrat pe cinste.
Vă dați seama că și eu m-am măsurat .. Am luat câteva minute și am analizat cel mai lung copil, câți copii avem de aceeași lungime, cu câți ciorapi e Ioana mai lungă ca cel mai lung copil?
3. Totul despre Ioana Mafteiu – ADEVARAT sau FALS
Ce părere aveți despre o fișă care să cuprindă propoziții despre profesoară și copiii să noteze dacă acestea sunt ADEVĂRATE sau FALSE. Eu am realizat fișa mea pentru prima întâlnire cu copiii și vă invit să îmi trimiți răspunsurile, dacă acceptați provocarea. Dacă nu, puteți crea o fișă personalizată cu informații despre voi și să le-o oferiți copiilor. Oare cât de bine vă cunosc?
4. Cuvinte care te descriu – Proiect
Putem începe anul școlar cu un proiect prin care să îi rugăm pe copii să identifice calitățile sau chiar anumite aspecte care îi fac să fie unici sau îi descriu foarte bine și să pună aceste cuvinte într-un proiect asemena celui atașat mai jos realizat de mine despre mine.
5. Găsește un prieten
Plecat de la popularul joc „Find Someone Who .. ” l-am adaptat pentru prima zi de scoală și vă invit să printați fiecărui elev câte o fișă și să dați start poveștilor în sala de clasă stabilind câteva reguli clare.
1. Vorbim pe rand.
2. Vorbim 2 cate 2 .
Scopul activității este să le oferim copiilor posibilitatea să povestească despre vara lor găsind printre aceste povești colegi care au îndeplinit anumite obiective prezente și pe foaie: au făcut un castel de nisip / au zburat cu avionul / au fost la mare.
6. În clasa noastră noi suntem – Proiect pentru decorul clasei
O parte din decorul clasei poate fi realizat alături de copii. Fie luați aceste creioane și le prindeți de o ață, fie le găsiți un loc pe perete .. magia sălilor de clasa se regăsește și în decorul clasei realizat și de copii.
Vă invit să vedeți clasa de elevi prin ochii copiilor și să le dați voie să scrie și să coloreze creionul așa cum simt. Poate vor spune că sunteți respectuoși, gălăgioși, atenți sau creativi? Cu siguranță va fi minunat să analizați împreună perspectiva copiilor despre clasă.
7. Scriere creativă
Un proiect de scriere creativă poate fi transformat într-o activitate minunată de prezentare a ideilor în cadrul unui grup.
Eu am gândit activitatea ca fiind realizată individual de fiecare copil ( completarea fișei ) urmând ca la final să împart copiii în grupe de 6-8 pentru a-și prezenta ideea despre a aduce un șoricel la școală. Văd această oportunitate ca un moment de conectare, ascultare și împărtășire de idei. Știți ce mult le plac copiilor momentele în care au ocazia să își prezinte un proiect.
Profesorul este un simplu observator în cadrul acestei activități. Bineînțeles că se va distra de răspunsurile copiilor, odată cu aceștia. Astfel e bine să stabiliți de la început o limită pentru gălăgia admisă în sala de clasă pentru această activitate.
8. 2 Adevăruri și 1 Minciună
Adorat de elevii mei, two truths and one lie va fi prezent la prima oră de engleză de după vacanță. Fiind un joc atât de iubit, l-am adaptat în limba română și l-am pregătit și în acest articol.
Îi invit pe copii să scrie 3 propoziții, una dintre acestea să nu fie adevărată. Pentru a ne distra îi rog ca propoziția care nu este adevărată să nu fie atât de evidentă pentru a-i pune la îndoială pe colegi.
Eu de exemplu i-am păcălit spunând că numărul mașinii mele este TM 997 MAF (defapt e B 997 …) încât au spus că al doilea prenume al meu este Maria, deși mă cheamă Ioana Simona și le spun des asta.
9. O clasă grozavă – Proiect comun
Un proiect grozav în care puteți implica copiii este un proiect comun
O CLASĂ GROZAVĂ..împărțită în 3 secțiuni: arată, sună și se simte.
O clasă grozavă ARATĂ:
( răpunsuri posibile: ca acasă, ca un curcubeu, frumos, ca un loc curat )
O clasă grozavă SUNĂ:
( răpunsuri posibile: ca un râset, ca o melodie clasică, a bucurie, a voci de copii fericiți )
O clasă grozavă SE SIMTE:
( răpunsuri posibile: bine, respectată, primitoare, iubitoare, calmă )
10. Ce ai nevoie de la profesoara ta?
Vă invit să scrieți pe tablă această întrebare și să le oferiți copiilor post-it-uri și 15 minute pentru a se gândi cu ce îi puteți ajuta în acest an școlar.
Vă invit să pozați tabla sau fișa pe care alegeți să strângeți ideile copiilor și să vă luați un moment de conștientizare. Veți remarca nevoi diferite, de la nevoie legate strict de școală și învățare, la nevoi sentimentale, la nevoi care ar trebui satisfăcute acasă, dar le caută copiii la școală.
Chiar m-ar bucură să îmi scrieți câteva dintre răspunsurile copiilor.
Să fie cu folos și bucurie!
M-ar încânta să-mi scrieți dacă ați introdus măcar una dintre activități la clasă și chiar să îmi trimiteți fotografii.
Cu bucurie,